Konferens

Alltså, jag har ju verkligen ingen ork att blogga för tillfället. Förstår inte meningen med det för stunden. Instagram är jag däremot väldigt hooked på. Så mycket enklare, snabbare och roligare att använda och glutta på.
 
Igår hade vi iaf konferens med jobbet och vi hade ordnat en överraskningsfest för säljarna. Oktoberfest var temat. Vi har ju lite surkål, rödkål, senap, öl etc i sortimentet så det passade perfekt. Lotta och jag hade fixat dekorationer och kläder till alla. Riktigt kul var det! (även om min kjol var i det kortaste laget när man skulle röra sig i den)
 
Lotta och jag, stiliga va? :)

Varumärkens vara eller icke vara

Jag kan bli så irriterad över saker jag ser sker i vanliga matvarubutiker!
 
Som många av er vet så arbetar jag med varumärken inom livsmedel och säljer alltså dessa produkter till de vanliga matvarubutikerna, såsom ICA, Coop, Axfood och Bergendahls.
 
Vi får många mail i veckan om nyheter om vad som sker på marknaden, och det är inget konstigt med det; allt från personer som byter befattningar, lanseringar av butiker och/eller produkter, resultat för kedjor och varumärken osv. MEN allt oftare får vi infon om att fina kvalitativa varumärken tappar i försäljning och därmed även vinst. Vad beror nu det på kan folk fråga sig?
 
Svaret är inte så krångligt. Självklart finns det säkert många olika faktorer som spelar in men en faktor som har kommit att bli varumärkens allra STÖRSTA HOT är EMV. EMV står för Egna MärkesVaror och ägs alltså av kedjorna själva, såsom ICA Basic, ICA Selection, Garant, Euroshopper, Eldorado, Favorit, Coop Prima, Coop Extra etc. Listan kan göras lååång.
 
Produkter som finns under de ovannämnda varumärkena är allt som oftast resultatet av olika samarbeten med redan etablerade varumärkens produktioner. Jag slår vad om att ICAs egna makaroner tillverkas av Kungsörnen och att Felix gör Coops egna ketchup, MEN med annorlunda recept och sämre råvaror. Fallet är inte alltid så men billiga produkter inom EMV kan inte alltid vara billiga om inte grunden är av sämre kvalitet. Smaken behöver ju inte heller vara sämre eller påverkas kan en del tycka - smaken är som baken kan jag tycka.
 
EMV har inte funnits särskilt länge på den svenska marknaden, däremot är det vida utbrett i t ex England där jag tror att dryga hälften av allt som säljs är produkter inom EMV. Så långt har vi inte kommit i Sverige än, vi ligger på ca 20%.
 
Det som många kanske inte förstår eller har vetskap om är hur kedjorna kan ta fram alla dessa varor. De flesta varor som finns inom EMV är mer eller mindre copy-paste på varumärkesprodukter men till en billigare peng och kanske lite fulare design. Att kopiera fungerande produkter rakt av och att sedan kunna bestämma att t ex alla ICA Maxi butiker ska ha denna produkt i hyllan utan att behöva spendera en sekund av tid för införsäljning till sig själv eller till butikerna är väldigt kostnadseffektivt.
 
Vanliga leverantörer lägger ner en hemskans massa tid på att hämta in material (läs konsumentundersökningar), presentera och sälja in produkterna (resor, prover, tid), ha en säljkår som jobbar med distribution i butik (alltså se till att produkten har sin plats i hyllan, för butikerna kan ta bort den om de känner för det) och sedan spendera en massa pengar på marknadsföring för att trigga butiks- och kedjeansvariga att satsa på produkten eftersom produktens attraktionskraft bli större efter en stor reklamkampanj, och den försäljningen vill de inte missa.
 
Det jag skulle vilja komma fram till (om det är någon som har orkat läsa all textan ovan:) ) är att varumärken pungar in massor av pengar till kedjorna för att kunna få ha sina produkter i hyllan och få behålla dem där, medan kedjornas egna varumärken har en betydligt lättare resa som är på sätt och vis sponsrad av varumärkena. Tyvärr har det ju blivit så att EMV tar alltmer plats i hyllorna för de uppskattas av konsumenterna, billigare och av hygglig kvalitet, alltså mindre plats för varumärken.
 
MEN man ska komma ihåg att UTAN VARUMÄRKEN SKULLE ALDRIG KEDJORNA HA KUNNAT TA FRAM SINA EGNA PRODUKTER. Varumärken är alltså en viktig del av dagligvaruhandeln och dess framtid. Så tänk gärna på det när ni handlar. Självklart styr plånboken, men om inte vi (varumärkesägare) fanns skulle inte EMV heller finnas!
 

Första etappen bokad

 
Jajamen, då var Tjejvasan bokad. En av fyra Tjejklassiker-helger uppbokad!
 
Jag är faktiskt riktigt taggad. Ska bli kul att äntligen göra det här. Jag har funderat och pratat om det så länge och nu äntligen blir det av. Den som vill få gärna komma och heja på!
 
 - Fy fööööööö va kul det ska bli! -
 
Och min medkombatant är Mia - VI KOMMER ROCKA!

"This girl is on fire!"

Ny vecka och jag känner mig glad och uppåt, inte pigg och utvilad men positiv och bekymmerslös. Tror att jag lever på helgen fortfarande vilken var helt kanon.
 
En helg med Kakan i Malmö kan liksom inte bli fel. Vi hade inget speciellt planerat så på lördagsmorgonen bestämde vi oss för att kallbada. Det hade jag aldrig gjort förut och visste därför inte riktigt hur det gick till. Jag är väl inte alltför förtjust i nakenbadning i grupp men det gick över förväntan. Killar och tjejer badar ju för sig men det finns möjlighet att basta ihop om man vill, men det skippade vi. Jag kände att det räckte med att bada naken bland en drös andra kvinnor.
Kallbadhuset Ribersborg i Malmö
 
Men jag måste säga det att det var vääääldigt befriande och kändes mycket renande. Varför bastar man inte oftare för? Hur j-kla skönt som helst. Och att badhuset ligger så här fint är ju bara det en fröjd :)
 
I söndags var vi kulturella istället. Mamma hade tipsat om en utställning om 20-tals mode på Malmö konstmuseum, "Mode utan midja", och eftersom vi inte hade något planerat drog vi dit. Utställningen var väldigt liten men mycket informativ. Vilka exklusiva och fina kläder man hade på sig på den tiden, undrar hur dåtidens ungdom tänkte? Det fanns ju så mycket som var oupptäckt och industrialismen var i full blom. Cooooolt alltså!

Ny favorit

Jag har helt och hållet snöat in mig på Mando Diaos nya singel "Strövtåg i Hembygden", den är bara för bra. Den går på repeat just nu.
 
Har jag förstått det rätt så kommer nya skivan, "Infrusen" ut den 31 oktober och på den tolkar de poeten Gustaf Frödings texter. Fortsätter skivan i samma stil som första singeln kommer jag gilla den ordentligt!

Liten uppdatering

I lördags var det möhippa för en av mina allra äldsta vänner, tror nog att hon är den äldsta. Vi red islandshäst på förmiddagen, åt lite lunch, frågade ut henne om hennes blivande man och sedan förberedda vi oss för kvällens aktivitet - Burlesque show i Hallstahammar. Showen var UNDER ALL KRITIK men vi hade himla kul ändå. Kan man inte glädjas MED dem som uppträdde så kan man glädjas ÅT dem. Jisses vad vi skrattade åt dem, nej det gör vi inte om!
 
Men fina var vi, även om det kändes lite som utspökerier till en början. Alen la smidigt kommentaren "how muuuch?" när han träffade mig på kvällen. Mer behöver man inte säga om det.
 
Ikväll blir det dejtnajt bara vi två, mysigt!

RSS 2.0