Kvällens mums


Det här goda ska vi äta idag, eller jag ska iaf försöka mig på att laga det ikväll; Asiatisk lax i ugn med avokadokräm och gurk- och blomkålssallad. Lät jättegott! Receptet kommer från Buffé-tidningen som kom i veckan, eller om det var förra veckan (?). Eftersom jag jobbar med de här produkterna så måste ju sådana här recept provas och utvärderas. Frågan är bara, var kan jag få tag på färsk lax på en fredag? 

Dagens ord eller uttryck har jag också myntat: "hon är ju nischad i skallen". I betydelsen hon kan mer än vad den genomsnittliga svensken kan inom ett specifikt ämne.

Gårdagens diskussion kring uttryck var: "det var ju inte en dag för ....!" Ja, vad säger man egentligen som sista ord i det uttrycket? Jag anses som en liten språkpolis på jobbet och därför hade alla mycket roligt åt hur jag säger det. Jag säger nämligen "det var ju inte en dag för snart", och det var tydligen mycket lustigt så jag gjorde en lite gallupmätning och det visade sig att jag faktiskt var ganska ensam om att säga så. De flesta säger "...för sent!" eller "...för tidigt!". MEN så ringde jag mamma och frågade (som ändå är översättare och språkpolisernas polismästare) OCH hon säger samma som jag, mäkta nöjd blev jag :)

Nu, dags för arbete!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0