cool = mycket tid

En sak slog mig idag. När man gick på högstadiet då fanns det de tjejer i klassen som klassades som coola och så fanns de töntarna, och ibland även någon sorts grå skara där emellan. Jag tillhörde nog ingendera. Utan jag hoppade mellan alla, eftersom jag inte ansåg mig som cool men det var alltid ett äventyr med de coola tjejerna, jag tyckte inte att jag hörde hemma bland "töntarna" men jag hade grymt kul och var faktiskt mig själv när jag var med dem samt att ibland tog jag väl mig ett snack med de som oftast va tysta och inte gjorde några ljud ifrån sig. Jag insåg idag att jag hade för lite fritid för att kunna vara cool, för mycket tid för att känna att jag orkade vara lika duktig som "töntarna" och hade alldeles för mycket att säga för att ungås med de tysta.

När jag nu ser tillbaka på de åren så var det rätt rörigt. Jag hade alltid en så kallad bästis men jag visste inte smack om vem jag var, jag liksom försökte passa in överallt beroende på vem jag umgicks med. Jag är ändå väldigt nöjd över vem jag har blivit. Trodde nog aldrig att jag skulle hamna där jag är idag. Jag har gjort mycket det senaste året och jag börjar inse nu att jag borde vara förbaskat nöjd över mig själv. Jag har liksom inte riktigt förstått det, men idag lossnade en bit och oj vilken känsla.

Äh, slutsnackat om det. Men den här veckan har verkligen börjat med flaggan i topp. Tror att killens missade tåg hade lite att göra med det. Blev en extra halvtimme att sova imorse med hans armar omkring mig. Härligare får man leta efter. Dagarna innan dess, alltså helgen, har varit både lugn, fartfylld och rolig. Lugn kväll i fredags med bio. Såg "Snabba Cash", riktigt bra. Kan jag varmt rekommendera. I lördags åkte jag, killen och Catrin till Vingåker Factory Outlet. Efter antal timmar och några kassar rikare åkte vi mot Katrineholm för att glutta lite på handboll och sedan hem till en lugn kväll framför TVn.

Fast jag måste avsluta med att berömma mig själv för den utsökta middagen i fredags, vinkokta musslor med lantbröd till. Hur enkelt som helst fast kanske inte direkt det billigaste. Recept och bild kommer här:
Musslor
1 nät
blåmusslor
3 st hackade schalottenlökar
1 tsk hackad vitlöksklyfta
2 msk smör
4 dl vin, gärna halvtorrt
2 dl vispgrädde
2 msk finhackad persilja
Skölj och borsta musslorna. Kasta dem som inte sluter sig. Fräs löken i smör i en stor kastrull. Lägg i musslorna och låt dem fräsa i 30 sekunder. Tillsätt vinet, koka upp och lägg på lock. Koka på stark värme tills musslorna har öppnat sig, ca 2 min. Lyft ur musslorna. Tillsätt grädden och koka upp, låt det stormkoka en minut och smaka av med salt och peppar. Lägg upp musslorna i varma djupa tallrikar. Mixa spadet och häll det över musslorna. Strö över persilja på varje tallrik. Servera med ett gott bröd.


Kommentarer
Postat av: Angie

2010-01-19 @ 19:39:21
Postat av: Angie

Weel, well töntarna vs. coolingarna. Het diskussion approaching. Det är inte helt utan stolthet som jag klassar mig själv som ansedd som en så kallad tönt, back in the days. Och vad var det som gjorde mig till det? Jag vet faktiskt inte. Hängde med fel folk, var för smart, spelade fiol, var klädd i fel kläder, var för snäll... Jag vägrade anpassa mig efter den "coola mallen" helt enkelt. Vilket i det långa loppet innebär att jag aldrig har misstrott mig själv. Inte ens när de "coola" personerna ropade elaka skällsord över halva skolgården kunde jag tänka mig att försöka bli mer som dem för att slippa mobbingen. För jag visste vem jag var och framför allt visste jag att det var ok. Men visst har man undrat vad i helsikefyr man är för en mes, så satans ful dessutom. Många "töntar" drar sig nog för att dela upp folket i "töntar och coolingar" liksom jag, men mitt svärmeri för ironins vackra nuna gör att jag inte kan låta bli. Slutligen så köper jag inte alls ditt resonemang om att man har för mycket eller för lite tid för att vara antingen cool eller tönt. Eller, köper och köper, jag bara inte ser den röda tråden. Gör om, gör rätt! Det här måste vi prata vidare om förstår du :) Puss puss

2010-01-19 @ 19:54:43
URL: http://iqenmiljon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0