Dobro vecer!

(Skippar bild i det här inlägget, orkar inte fixa)

Just ja, kursen var det jag skulle skriva om. Den var riktigt kul. Läraren var lite flummig men väldigt pedagogisk och uppmärksam. Hon tycker verkligen om att undervisa. Väldigt inspirerande för att lära sig mer om språket. Det jag tyckte var mest intressant, förutom språket då, var de små anekdoterna och faktan om Kroatien/Bosnien/Serbien som hon kom med. Väldigt intressant.

Jag hade så rätt så rätt om varför alla har valt att gå kursen. Alla förutom en ung kille är tillsammans eller gifta med någon från något av länderna. Jag pratade mest med en kille och en tjej som tyckte precis som jag; "Det vore ju kul att kunna förstå vid middagar och kunna prata med släktingarna".

Så nu har vi alltså börjat. Vi har tom fått läxa. Vi ska skriva tre meningar om vår arbetsplats med hjälp av verbet ÄR eller BITI som det heter på kbs (kroatiska, bosniska, serbiska). Det går fort framåt och språket har mängder med undantag och då menar jag määäängder. Jisses, hur ska man klara av att lära sig allt.

Verb och adjektiv böjs efter person, platser och ställen böjs efter preposition, substantiv ändras på olika sätt när de sätts i plural. Inte lätt det här. Ni som kan något om grammatik och språk förstår nog hur knepigt det verkar. Men vi tar ett steg i taget!

Kommentarer
Postat av: Emma

Shit, det där lät ju skitsvårt ju!! :)

2011-09-28 @ 21:28:35
URL: http://lifeasemmaknowit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0