Kroatiska

Så har man varit på ännu en lektion i kroatiska (eller bks som vår lärare säger). För mig är bks beräknad kvarstående (varande?) skatt så det låter helt galet i mitt huvud men det är väl bara att ställa om.

Iaf så gick lektionen bra men vår lärare tror nog ibland att vi är 10 år eller nåt. Vi gick genom pronomen och familjeord idag, som typ farfar, moster och svåger. Vår lärare säger då "eftersom jag är en dotter så har jag?", undrar om hon tror att vi inte kan tänka över huvudtaget. Svaret är ju självklart "föräldrar, en mamma och en pappa". Då utbrister hon "guuuud vad duktig du är, ett riktigt proffs!". Och jag skämtar inte, hon är allvarlig. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men det kanske ordnar sig med tiden.

En av tjejerna frågade henne tillslut, efter ett x antal av sådana här uttalande, hur kursens upplägg ser ut. Då svarar vår lärare att det kommer att bli jobbigare med massor av glosor och böjningar av ord/verb. Låter ju lovande iaf! Sånt vill jag ha!

Nästa vecka är jag i Köln så då missar jag tillfället men jag skulle få extra-läxa. Tur att man har ett levande (hyffsat) lexikon hemma! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0