Cornelis

Killen och jag var ju som sagt på bio igår och såg "Cornelis". Jag hade inga förväntningar över huvudtaget med killen hade det. Han sa redan innan att han skulle bli riktigt besviken om filmen var dålig, medan jag bara hummade lite och sa att jag inte hunnit tänka på filmen alls.

Han som spelar Cornelis Vreeswijk gör det RIKTIGT bra. Jag och killen var rörande överens om det. Till en början störde jag mig lite på att man faktiskt hör att han bryter lite på norska, men han blev bättre och bättre på uttalet sen. Om jag tänker tillbaka på filmen så är det faktiskt inte alls många repliker som man kan tänka sig under 1h 40min.

Inte för att jag levde på den tiden han var poppis men skildringen av hans liv var riktigt bra. Inte alltför tung och inte alltför detaljerad. Alldeles lagom djup blev den. Det allra bästa med filmen var nog att man fick se i vilket stadie han var i livet när han skrev låtarna, vilka låtarna handlade om och vad de var baserade på. Intressant man med en pusslig bakgrund och som nog fick utstå en del törnar.

Jag har alltid tyckt om Cornelis Vreeswijks musik, kanske inte en av favoriterna men hans texter är stencoola. Så jag rekommenderar den här filmen varmt om man tycker om kulturella filmer eller har en relation till Cornelis.

Kommentarer
Postat av: Leiden

haha efter att ha kollat runt på FB precis innan jag läste de här skulle jag precis trycka på gilla knappen när jag insåg att en sådan finns faktist inte på bloggar. ;)

2010-12-02 @ 17:23:22
URL: http://leiden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0