Mitt ord har fått upprättelse!

Maj gad! Tittade på Svenska Dialektmysterier idag på svt. Tycker sådana program är riktigt roliga, man lär sig så mycket om sin bakgrund och en hel del svensk historia träder fram som man inte annars lär sig i skolan. Dagens område var gnällbältet. Många säger ju att Västerås ligger mitt i detta omtalade område, men icke. Om man ska tro Fredrik Lindström (vilket jag väljer att göra, eftersom han har många teorier om ämnet) så går bältet mellan Laxå i väster till någonstans mellan Eskilstuna och Strängnäs. Mycket intressant! Västerås är alltså inte med i detta område. Det blir som jag alltid har sagt; Västerås brås mer på dalmål än vad en typisk "gnällare" gör. MEN det absolut bästa med detta program var att mitt mycket använda och ifrågasatta ord...
"HASCHA"
... faktiskt nämndes precis i slutet av programmet när specifika ord för dialekten rullar förbi. Underbart att se! Äntligen kan jag styrka det ordet med att Fredrik Lindström har skrivit det i sitt program. Dock är ju ordet signifiaktivt för gnällbältet men vad gör väl det, det FINNS! Tjohooo!

Helt klockrent program, syrran lär ju känna igen sig iaf. Hon kan verkligen ta efter dialekten när jag kommer hem och träffar henne. Haha!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Lisa, du är en av de utvalda!!



http://iqenmiljon.blogg.se/2009/september/forst-till-kvarn.html?_tmp=3675a2c3a17ed175545de6d93c196fb770bd8a1e

2009-09-23 @ 19:57:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0